Óra
 
Menü
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Számláló
Indulás: 2009-12-01
 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Linkek
 
Fórumok
 
Egyéb

Az ország háza
Readers Digest
Magyarország.hu
Magyarország szép
Lakáskultúra
Ezermester
Jómagam
Szertár
Csodák palotája
Ingyen energiával
a tiszta földért

Alternatív energia

 
Konyha
 
Vízhelyzet
 
Viccek

A nap vicce


Viccek

 
Magyar termék
 
Mail

G-mail

Freemail

 
Peckezés

Peckezés

(bige, pige, pike, brige, brincka, peca, pilincka, pilincke, dólé)

Az egyik legjobb játék, amire gyermekkoromból emlékszem. Idő, és helyigényes játék. Akkoriban mindkét feltétel, bőven adott volt számomra, és még jó néhány barátom számára is. Megpróbálom leírni a szabályokat, bár több mint negyven év távlatából, már nem könnyű.

Általában, a jól faragható, és az erős, mogyoró bokor, másnéven: Európai mogyoró (Corylus avellana) ágaiból készítettük az ütőt, és magát a pecket is. Ütőnek a nehezebb fajsúlyú Korona akácfát(másnéven: Gleditsia triacanthos - Tövises lepényfa) ( 1 ) ( 2 )használtuk inkább, ha hosszú meccsekre készültünk, mert az, szinte elnyűhetetlen volt. Mindenkinek saját ütője volt. Az ütő hosszát, és vastagságát, mindenki a saját testmagasságához, illetve erejéhez igazította, úgy, hogy az a leghosszabb legyen, és még azért játszani is lehessen vele. Én, a kicsit bézbólütő formájút szerettem, vagyis, amelyik a markolattól a másik végéig egyenletesen vastagodott. A pecek formája is változatos volt, mert néha volt hosszúkás, néha tömzsi, vagy éppen a nyersanyag formája volt meghatározó. Ez nem volt baj, mert változatosabbá tette a játékot. Természetesen másfajta fákkal is kisérleteztünk, de azok, hamar tönkrementek.

Kétféle formáját játszottuk a játéknak.
1: A három ütésest.
2: A tízütésest.

Játékszabály

1: A háromütéses játék.
Kijelöltünk egy pontot, és a kezdő játékos, akit sorsolással választottunk ki, a saját tengelye körül, az ütőjével rajzolt maga körül egy kört. A körön belül, csak az ütőjátékos tartózkodhatott. Ha füves terepen játszottuk, akkor a másik játékos a cipője sarkával, vagy tépett fűvel, apró gallyak leszúrásával, de még számtalan módon is lehetett jelölni a kört.
A középpontban kis gödröt kapartunk, vagy kis földkupacot készítettünk a pecek számára. A kezdő játékos ráütött a pecek dombocskáról lelógó végére, vagy ha mélyedés volt a vége alatt, akkor oda. Minél messzebb repült a pecek annál több pontot szerzett vele a játékos.
A pontok, a lépések számával volt egyenlő.
A másik játékos közben figyelt, és ha röptében kézzel el tudta kapni a pecket, akkor ő következett kezdő játékra, és ő ismételhette meg az előzőekben leírtakat. Természetesen, a kört, csak egyszer kellett megrajzolni. Ha senki, nem tudta elkapni, akkor az ütő játékosnak járt, a pont.  Ha a fogó elejtette, vagy bármely más játékosnak ütközött a pecek, az a játékos, tíz pontot veszített, és meg kellett ismételni az ütést.

A játék folytatása:
Az ütő játékos helyén maradt, és a kör közepébe helyezte ütője végét, függőlegesen, úgy, hogy közben fogta a felső részét, nehogy eldőljön.
Az ellenfél, (a sorrendet szintén sorsolással állapítottuk meg) felvette a pecket, és onnan próbálta eltalálni a körben levő ütőjátékos ütőjét.
Ha ez sikerült neki, akkor ő kezdhetett ismét játékot.
Ő lett az ütőjátékos.
Ha az ütőjátékosnak, senki nem találta el az ütőjét, akkor folytathatta a pontszerzést.
A pecket vissza kellett helyezni oda, ahová először lett ütve. Legalább egy méterről kellett azt oda pottyantani, és az így beállt irányban, lehetett folytatni a játékot. A pottyantást, mindig az ütőjátékos végezte. Ha ez megtörtént, az ütőjátékos a pecek végére ütött, de már úgy, hogy azt a levegőben el tudja találni.
Háromszor lehetett próbálkozni. Innen a háromütéses elnevezés. A kezdő körből való ütés, nem számított bele. Ha jól eltalálta a pecket, akár negyven pontot is szerezhetett a játékos, ütésenként.
Elméletileg, a többi játékosok, az ütőjükkel elkaphatták a pecket repülés közben, és így ők kezdhettek új játékot. Az addig megszerzett pont viszont megmaradt. Ám a repülő pecek útjába nem volt ajánlatos állni, mert komoly sérülést is okozhatott. Ha messziről próbálta valaki elkapni a repülő pecket az ütőjével, akkor az esély volt nagyon kicsi, mivel kiszámíthatatlan volt az iránya, és a magassága is.
Ekkor már, kézzel senkinek nem volt szabad megérinteni a pecket. Ha beszorult valahová, akkor is ütésnek számított, ha a pecek, egy picit sem ugrott odébb.
A harmadik ütés után, az ütőjátékos, lelépte a távolságot, a kör közepéig. Természetesen, ebbe már nem tartozott bele a kezdő pontszám, mivel így az, kétszer szerepelt volna. Nos? A lépések hossza, mindig vita tárgya volt. Viszont mindíg megtudtunk eggyezni. Ahol ez nem lehetséges, ajánlom a mérőszalagot.
Az elütött pecket, a következő játékos visszadobhatja a körbe, a harmadik ütés után. Igy lehet a pontszámokat lenullázni. Tehát, hiába ütötte el az ütőjátékos a pecket, mégis elveszítheti pontjait. Messzire kell, hogy jusson a körtől a pecek, azért, hogy ne tudja a sorban az ütőjátékos után következő játékos, vissza dobni azt, a körbe.


A tét:
A pontokat elosztottuk tízzel, és annyi fenékbe rúgást kapott az utolsó helyen végzett játékos. Ez volt a legnépszerűbb tétforma, mivel mindig kéznél volt. Csak a győztes játékos gyakorolhatta a fenékbe rúgást. Játszottuk ötfilléres alapon is, de előfordult, hogy egyforintos alapon hazardíroztunk. Ezt általában a nagyobb gyerekek kezdeményezték. Sokszor azért nem tudtam részt venni a játékban, mert nem engedhettem meg magamnak. A tét, egyébként lehetett bármi. Bambi, zsíros kenyér, cigaretta stb.

Számolás:
Példa:
Győztes=139 pont. Osztva tízzel=13 Nyeremény=20 pont
Nyeremény összesen: Ötfilléres alapon=1 forint, vagy 20 rúgás


2-es játékos=135 pont Osztva tízzel=13 13-13=0 pont =0 rúgást kap
3-as játékos= 65 pont Osztva tízzel=6 13-6=7 pont =7 rúgást kap
4-es játékos= 8 pont Osztva tízzel=0 13-0=13 pont = 13 rúgást kap

2: A tízütéses játék.
A tízütéses játékot, általában barátommal, ketten játszottuk. A szabályok ugyanazok voltak, mint a háromütésesnél. Ezt a játékot, általában az agyigácsóban, vagy a tápió mellett levő óriási füves területeken játszottuk. Magas fűben nem lehetett játszani. Hatalmas volt a helyigénye, de akkoriban ez nem volt gond.

 

1 hozzászólás
Idézet
2012.06.08. 14:35
Ditta

Sanyikám! Elvittem egy kicsit allegóriázni, mert nagyon jó és tetszik és hiánypótló! Puszi!


Válasz:

Ok.

 

A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal    *****    Szeretnél egy jó receptet? Látogass el oldalamra, szeretettel várlak!    *****    Minõségi Homlokzati Hõszigetelés. Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését.